söndag, juni 04, 2006

One done, one to go

Första opalsockan klar. En filmstickning igår, och en timmes bilresa idag gjorde susen.


Gjorda lärdomar:
* Det är roligt att sticka med självrandande garn
* Det tar betydligt längre tid att sticka sockor med tunnare garn än med raggsocksgarn
* Det känns som det går fortare än det gör (den upplevda tiden är mindre än den uppmätta tiden)
* Små fel syns mindre när maskorna är mindre
* 56 maskor + stickor nr 3 + 4-trådigt opalgarn + min stickfasthet är ej = strl 38
* Lita ej på ett mönsters storleksangivelser TROTS att stickprovet stämmer
* Bambustickor är lätta i handen och lämnar inte fingertopparna blödande
* Jag kan sticka sockor och faktiskt förstå varför jag ska göra som jag gör - nästan alltid iaf ;-)

8 kommentarer:

Kattmamman sa...

Tack för dina visdomsord, nu blev jag sugen på att försöka själv!

Désirée sa...

Grattis! Den ser proffsig ut!

Malin sa...

Jättefin!

Anonym sa...

Å vad du lär dej mycket! Dvs, det gör vi ju alla varje dag, men sällan att vi summerar det och relekterar det!

Och strumpan är underbar. Vilken storlek tror du att den har?

Fröken Fräken sa...

Vad rara ni är!

Jag gissar att strumpan blev storlek 36 ungefär. Försökte uppskatta längden, men det blev ju till att chansa lite. Själva fotdelen blev inte så tokigt smal, den skulle funka tom på mina 38-fötter.

Hm. Vill minnas att någon hade 36-fötter... *klurar*

Stickorren sa...

Den var jättefin! Härligt att du tycker att det går bra.

Kattmamman sa...

Vet du, jag adopterade en bortglömd raggsocka i storlek 36-37 nånting som en kompis lämnade kvar efter en fest och den har töjt sig så mycket att den både passar mina 41:or och Ls 43:or, så dina går nog också att stretcha ut en bit ska du se ; ).

Jättefin socka med härliga färger -grattis!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.