måndag, augusti 06, 2007

Lekskola för sticknördar, dag 1

Tidigt i torsdags morse kom Ulldockan och hämtade mig, Leftknit och en vän till för avfärd mot Leksand och årets stickstämma. Ingen av oss har varit med på stämman tidigare och vi var så nyfikna på hur de följande dagarna skulle bli.

Strax före lunch var vi framme vid Leksands folkhögskola och blev väl mottagna av Sanna och Karin som stod och delade ut fina röda väskor till alla deltagare. Dessa väskor såg man sedan överallt de följande dagarna.

Leftknit och jag hann upp på vårt rum och lasta in väskor och beundra utsikten

innan det efter en rejäl lunch redan var dags för första kursen. För min del stod "Flerfärgsvirkning" med Anna-Karin Jobs Arnberg på programmet. Anna-Karin berättade en del om hur flerfärgsvirkningen använts i Dalarna och visade många fina saker hon själv virkat med denna teknik, bla hjärtvärmare och muddar:
Sedan fick vi själva prova på att virka med flera färger. Anna-Karin hade dukat fram fina papperspåsar med små söta, färgglada ullgarnsnystan till alla deltagare och redan där var lyckan gjord för mig. Någon timme senare såg mitt första övningsalster ut så här:

Tekniken är rolig och ytan som bildas ser inte riktigt ut som på vid vanlig virkning eftersom man hela tiden tar av garnet vid varvets slut och sedan börjar om på nytt från höger. De färger som inte används för tillfället virkar man in i arbetet. Enligt Anna-Karin ska man gärna virka hårt så att resultatet blir fast. (För en gångs skull hade jag alltså inga problem med virkfastheten, haha!) Jag som inte virkat så mycket insåg dock ganska snabbt att det kommer kräva en hel del övning innan jag får ett jämnt resultat och får något flyt i virkningen när jag samtidigt ska hålla reda på de lösa tåtarna som ska virkas in.

Middag intogs på den stora verandan och på kvällen promenerade vi in till "noret" för att besöka Karins verkstad ("Uppstickaren"), Leksands hemslöjd och Leksands kulturhus.

Ganska trötta efter en lång dag och redan fyllda av många intryck tog vi kvällsfika och sedan samlades ett gäng för en stunds avkopplande stickmys (nåja, en del jobbade ganska hårt med sina kursläxor) i korridorens samlingsrum. En skön avslutning på första dagen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhå.

Väntar nyfiket på fortsättning!

Å så såg man ryggen av Stickorren också. ;-)