lördag, maj 20, 2006

Bigga brallor

Lördag eftermiddag och jag har hunnit med några saker på min "vill göra-lista": Sova, sy och tvätta.

Jag försöker sy ett par byxor. Förra helgen blev jag klar med fickorna. I veckan sydde jag fast dragkedjan till gylfen och idag har jag gjort klart gylfen och sytt ihop byxben och gren. Det är så spännande när man kommit så långt att man kan prova!

Haha. Byxorna sitter rätt bra i midjan osv, men är jättevida i benen. Det är meningen att det ska vara raka, ganska vida ben, men det är nästan så att jag skulle kunna trä i båda benen i ett byxben och få en inte alltför tight långkjol...
Tyvärr går det inte så lätt att sy in i ytterbensömmarna pga fickorna och tjusiga stickningar som jag redan sytt. Kanske kan sy in en aning genom att ta in i lite i innerbensömmarna, och ev lite i grensömmen. Får se hur jag gör. Orkar inte fixa med det just nu iaf.

Jag vet att man ska sy en testvariant av lakanstyg eller så först, och göra ändingar på mönstret INNAN man sätter igång med det riktiga tyget. Självklart är det alldeles för jobbigt! Då får man ta att provmomentet blir extra spännande, och plagget eventuellt oanvändbart. Men, jag tänker att jag iaf övar sömnad, och på så sätt är varken material eller tid bortkastad. (Visst har jag fina peptalks med mig själv?)

Nu ska jag gå och hacka choklad så jag kan bara kakor istället, och ikväll blir det nog lite rörstickning framför melodifestivalen!

4 kommentarer:

Kristina sa...

Ibland tror jag att det finns en liten "djävel" i symaskinen, det måste vara den som gör att kläder krymper eller växer när man syr..eller vad tror du? Trevlig helg!

Anonym sa...

Du tänker klokt.

Brallorna kanske blir favoriter en het sommardag? Då vill man ha fladder!

Eller så ryms långkallingar under till vintern. ;-)))

Kattmamman sa...

Just det! Men du är det inte modernt med byxkjol igen?

Mia sa...

Jag känner igen mig. Sy först, prova sen. Det blir lite mer spännande så. Äventyrare inom handarbete...

Jag tror man lär sig massor på det, särskilt den där känslan av att man kör "live" och får jobba med det härliga tyget. Lakanstyg, hmrfp!