onsdag, maj 17, 2006

På väg mot plankan

Dinkelris var en ny bekanskap för mig. Min påse är inhandlad på ICA och kommer från Dinkelboden. Om jag har förstått rätt är detta samma sak som hela dinkelkorn, så samma sak säljs även som "helkornsdinkel".

Hittade inte så många recept som stämde med mitt kylskåpsinnehåll, så jag valde att koka det med lite buljong och använda det istället för ris till en kycklinggryta. Det var gott! Konsistensen påminde om en blandning av majs (faktiskt!) och ris, och smaken var ganska neutral, men bra. Sambon godkände det också!

Nu ska gå och lägga mig, för andra gången idag, på min nya madrass (och kudde!). Renbäddad säng dessutom - underbart!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har ätit en sallad på dinkelgryn, balsamvinäger och ruccola, och en massa mer. men jag minns att det var jättegott.
Säkert mycket balsamvinäger också.

Ikväll har jag ätit lammkött. Känner mej som Stora Stygga Vargen.

Kram!

Kristina sa...

verkar som om vi är rena gormander (heter det så) i stickföreningen. Vi har ätit köttbullar, potatis och avslutade med en liten enkel dessert gjord på årets första rabarber. Dinkelgryn låter himla spännande.. jag brukar baka bröd på dinkel. Blir väldigt saftigt och gott.