fredag, maj 19, 2006

Raka rör - och böjda

Har träffat vänner på spontanstickning på eftermiddagen idag. Verkligen mysigt och trevligt! Kände mig lätt groggy sådär på fredag eftermiddag efter jobbet, men när jag kom dit så mådde jag snart bättre igen. Dessutom var det ganska trösterikt att inse att det inte bara är jag som haft problem med spetskanten på Stickasjalen. M, som är lite mer logisk i sitt tänkande än jag, har nämligen insett att det udda antal maskor man uppnår på varven, inte är jämnt delbart med 12. Det tänkte jag aldrig på, och jag undrar därför hur sjutton jag fick till den där kanten egentligen. Antagligen hade jag någon maska för lite eller för mycket.. Ibland ska man ha tur! ;-)

Jag har stickat vidare på min senaste rörsticking=socka idag. Det är så roligt att jag (om än via en del upprepade varv osv) kan sticka böjda rör!
Har så smått börjat på en sjal i fyndgarnet från Myrorna också. Ska fota när det böjar synas något av mönstret. Använder mina Denisestickor till den stickningen och hittills är jag jättenöjd med dem. Det är så underbart med rundstickor som liksom inte snurrar ihop sig, utan bara lägger sig som ett U i knät. De känns sköna att sticka med. Ja, och så är de ju smarta på en massa andra sätt också, tex att man kan börja med en ganska kort sticka och låta den bli längre vartefter man behöver plats för fler maskor.

Har inte så mycket planerat för helgen än. Hoppas jag hinner sy lite. Och sticka. Och pärla. Och baka. Och sova. Och läsa. Och pussla. Och gosa. Och se på melodifestival. Och städa. Och rensa garderoben. Och sortera pockethyllan. Och promenera. Och tvätta. Äsch då, nu blev det så där mycket igen. Får nog välja några godbitar...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej rörmokaren, börja med goset och ta pockethyllan sen!

Jag har varit en stund i trädgården, men efter lunch ska det bli dusch, IKEA, och något mer innan vi ska få äta middag hos vänner.
Lagom för mej.

Lördagskram!