onsdag, augusti 02, 2006

Ibland går det inte som man vill

Jag har tyvärr inte en fullgod relation till Drops alpaca. Jo, det är klart att jag älskar att det är så mjukt,och att jag gillar färgerna. Jag vill så gärna sticka med det! Det är tyvärr det som är kruxet - själva stickandet. ;-/
Nu har jag gjort ett nytt försök att sticka på stickor 2,5 och det fungerar bara inte. Ville göra muddar i zigzagmönstret jag visade för några dagar sedan. Har tålmodigt börjat om ett antal gånger, men lyckas hela tiden trassla till det, dela maskor osv. Så, nu sitter jag här med ett udda nystan rosa och ett udda nystan grått. Vad ska jag kunna göra av detta måntro? Kanske spara det tills jag blir en duktigare stickerska helt enkelt? Eller skaffa fler udda nystan och göra en väldigt färgglad sjal (på större stickor!)?

Mitt andra stickWIP, den vita Rob-roy-sjalen har dessutom visat sig innehålla ett fel. Får inte till det heller, utan att repa ett antal varv. Det skulle jag gladeligen göra, om det bara gick! Aplaca/mohair-garnet jag använder är otroligt klistrigt, så i så fall måste jag nog ta fram saxen, och det vet jag inte om jag vågar. Så nu ligger projektet nedtryckt ordentligt i botten på korgen!

Nåja. Skam den som ger sig! Att sticka ska ju vara kul så nu får det bli något nytt. Om jag hinner ikväll ska jag försöka ge mig på en liten stickad gubbe istället! Wish me luck!

Innan jag började bråka med stickorna idag sydde jag mig förresten en ny väska. Det gick bättre! :-)

5 kommentarer:

Désirée sa...

Vad snyggt! Är det Ikea tyg?
Ser fram emot att träffas!

Fröken Fräken sa...

Visst är det Ikea-tyg!

Mia sa...

Läcker smäcker! Tyget var underbart.

Mia sa...

Förresten, syr du den i ett stycke (har bökat med fem stycken med mina, din väska ser lite smidigare ut)

Fröken Fräken sa...

Ja,jag har sytt den i ett stycke. Mycket enklare än att göra separata sid- och bottendelar, tycker jag. Kanske blir det inte lika snyggt, men så här får jag en botten ändå:
http://www.vasa.abo.fi/pf/esph/vaskor/vaskbotten.htm