torsdag, september 14, 2006

Försöka duger!

I går kväll när jag surfade stickbloggar hittade jag Litet nystans översättning av birds-eye-sjalen. Då fick jag ett infall och tänkte att det var dags att öva diagramläsning. Alltså rotade fram lite alpaca (behövde inte gräva så djupt i garnhögen)och satte igång. Det blev inte så bra i början, inte pga diagrammet, utan pga hala maskor som liksom inte ville vara där de skulle. Det borde inte vara svårt att sticka mönstret, jag klarar alla momenten, men attans.. Det blev ändå någon tappad liten maska och då fattade jag ingenting. Det var helt omöjligt för mig att rätta till fel mitt ibland vrida maskor och annat lurigt.. Började om några gånger och kom faktiskt till varv 20 eller så, så att mönstret började framträda. Jättefint! Sedan fattades det en maska igen. Då repade jag upp och satte in det fina mönstret i min stickpärm Försöka duger, eller hur?

9 kommentarer:

Ullin sa...

Jag har samma erfarenhet som du ... men snart ska jag försöka igen

Désirée sa...

Men, hur är det möjligt? Det är JÄTTEENKELT! Hi hi hi

A sa...

Jag klarar inte av när du skriver sådär. Det var ett liknande inlägg som fick mig att börja med diamonden. Blir jag tvungen att testa denna nu? Jag ska sticka små babykoftor. Inte onödiga sjalar. Jag använder ju inte ens sjal.

Anonym sa...

Hehehe, den ena på varv 23, den andra på varv 20. Joråsåatt...!

Kristina sa...

Denna måste man ju bara testa.

Annelie sa...

Jag har också provat men jag kom aldrig längre än till varv åtta. Där fattades jag en maska hela tiden. Det här var alltså före jag hörde talas om "livlina". Det skulle du kanske ta och testa? Du som kommit till varv tjugo har ju alla förutsättningar att fixa en hel sjal. Dra en överbliven garnända igenom alla maskorna lite då och då allteftersom ditt arbete växer och varven blir rätt (d v s korrekta). Skulle det sen bli fel kan du lätt och behändigt repa upp ända till det varv där den genomträdda tråden finns.
Jag har inte gett upp Birds eye helt och hållet. Bidar bara min tid och försöker utveckla bättre tålamod.
Lycka till!

Anonym sa...

Japp, det där känner jag igen! Jag har också försökt och fastnat ungefär där. Flera gånger. Har funderat på att ge den en ny chans snart.. men naaa. vet inte riktigt :)

Anonym sa...

Har skrivit ut mönstret tidigare och lagt det på hög,men nu måste jag nog bara testa.

Stickorren sa...

Jag skulle inte testa! Men,men... jag satt till ett igårkväll och på andra försöket kom jag till varv 13, och det är fortfarande rätt. Vad jag tror att jag gjorde fel på är att jag tog fel "håll" på något varv. Jag är så van att första varvet i en rapport går från höger till vänster, men här är det från vänster till höger.... ännu så länge är det på provlapps-stadiet....