lördag, september 16, 2006

Mönsterelev

Hihi, vad roliga ni är! Genast när man nämner en lite klurigt mönster så kan ni inte hålla er, utan blir sugna på att prova själva. Inte för att jag klagar, jag tycker det är toppen! Hoppas alltså att jag får se fina Birds eye-sjalar sedan, så jag kan se att det faktiskt GÅR att sticka den. Så småningom kanske även jag känner mig nogen för ett nytt test...
Stickorrens diagram till Diamondsjalen har jag förresten prydligt insatt i pärmen, och garn har jag också, så det ligger bara och mognar till sig lite. Sedan ska jag bli en mönsterelev igen!

I går eftermiddag var jag på stickcafé och landade efter veckans arbete. Vi var inte så många igår, men det var lugnt och skönt och precis vad jag behövde. Perfekt nedvarvning inför helgen! Jag började sticka på ett par nya sockor med ett lite mönstrat skaft. Denna gång använder jag Qualitas sockgarn och mina nya 2.5mm-stickor. ÅH, vad skönt det var att inte behöva dra åt garnet så hårt som jag gjort när jag använt 3mm:arna!

När jag väl kom ner till själva mönsterdelen på sockskaftet visade det sig att jag klantat till mig och lagt upp två maskor för mycket (Tack G för att du var klarsynt nog att hitta felet) så strax innan jag gick hem repade jag upp det jag producerat. Igår kväll, hemma framför valdebatten på TV, gjorde jag dock ett nytt försök, och då blev det rätt! Mönstret är jätteenkelt, och riktigt fint tycker jag, men det kommer synas bättre när man har sockorna på foten sedan.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Snyggt!

Stickorren sa...

Snyggt!!

Kristina sa...

Ursnyggt, det där kommer att bli väldigt trevligt på foten.

Anonym sa...

I kväll ar jag kommit igång med sjalen,men erkännas ska att jag började om några gånger.Valde ett tunt mohairgarn,det och så alla omslag gör det svåtr att repa upp lite.Lättare att dra upp allt.Inte så roligt när man kommit ett stycke på väg.

Ullin sa...

Jättefina!

Anonym sa...

Snyggt!

Halsa alla att jag gèr i osregn och letar garn. Hittade iaf en stangd butik idag. hoppas hitta tillbaka i morgon. Usch vilka knoliga tgb de har har. arrividerzi och kramar E

Anonym sa...

Jag håller med om Bird's Eye-mönstret! Det innehåller bara enkla delar, men ändå är det svårt att få till... Fast efter ett antal upprepade försök så släppte det plötsligt och nu kan jag inte riktigt förså varför jag tyckte det var så svårt ;-))

Kör hårt - slutresultatet är värt lite kämpande tycker jag :-)