tisdag, januari 15, 2008

Dinkelfrallor och jobbmaskor

Jag bakade frallor till personalmötet igår. Jag blev ombedd att skriva ner receptet (haha!) så jag har gjort ett försök. Passar på att lägga ut det här också.

Dinkelfrallor (så där på ett ungefär)

ca 25 st

50 g jäst
3 dl vatten
2,5 dl naturell yoghurt
1 dl havregryn (eller havrekli)
1 dl krossad råg
0,5 dl linfrön (krossade eller hela)
0,5 dl pumpafrön (hackade)
2 msk matolja
2 tsk salt
3 dl Vetemjöl special
Dinkelmjöl
Ev. 1 ägg till penslingen + vallmofrön

Koka upp vattnet och slå det över havregryn och rågkross. Låt blandningen svalna och blanda ner yoghurten. Då blandningen är fingervarm smulas jästen i, och rörs in.

Tillsätt linfrön, pumpafrön, olja, och salt. Rör i vetemjöl special, och fortsätt sedan med dinkelmjöl tills degen får en bra konsistens. (Deg på dinkelmjöl ska gärna vara lite lösare än vanlig vetedeg.)

Låt degen jäsa i 30 min. Baka ut till frallor, och låt jäsa ytterligare 30 min.
Pensla ev. med ägg och strö över vallmofrön. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader, i ca 15 min.


Tog förresten mina första maskor på jobbet idag. Ett par varv fram och tillbaka på diagonalen medan jag hade rast och försökte stänga ute alla glada lekljud från andra sidan dörren.
(Barn är härliga. Barn som leker är härliga. Men ja, det låter när barn leker. )

I morgon kväll är det examination på den sista av mina två kurser. Ska bli skönt när det är klart och jag bara har jobb, och nöjen, att tänka på!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har en påse speltflingor som skulle användas vid nåt särskilt tillfälle, och det vet man ju är dumt att vänta på. Så jag hoppas de är roliga nog att baka på när lusten infaller. Tänker att de ska va som en blandning av vetekross och havregryn... kanske.

Härligt med bara jobb å nöjesliv hörrö! Kram!

Inger sa...

Får jag inget jobb i morgon ska jag pröva receptet då.Fast jag har inga pumpafrön hemma så det får bli solrosfrön.Annars är ju rostade pumpafrön gott som godis.

Unknown sa...

Held og lykke med eksamen!

Anonym sa...

Lycka till på exeminationen!!!! Det kommer att gå alldeles utmärkt! Frallorna måste jag bara prova!!!!

Anonym sa...

Mmm, dom där frallorna låter goda. Måste testa. Lycka till med examinationen!