onsdag, januari 30, 2008

Ett litet klargörande

För att ni inte ska oroa er över min tablettkonsumtion kan jag berätta att jag under stor del av mitt liv undvikit att ta värktabletter över huvud taget. Till viss del hänger det ihop med den kroniska värk som jag levt med ett antal år (men som är mycket mindre uttalad nu), och på vilken värktabletter inte biter alls. Jag lärde mig helt enkelt att det var lika bra att låta bli att ta dem.

Viss skillnad blir det ju när man har bankande huvudvärk, värk och feber pga influensa. Då FUNKAR ju faktiskt tabletterna. (Och det behövde jag igår, annars hade jag inte kommit upp ur sängen och fått någon föda i mig alls eftersom jag är ensam hemma.) Därav min tacksamhet. Den som levt eller lever med värk förstår vad jag menar - det känns som ett under att man kan pilla i sig en tablett, eller två, och få några timmars lättnad.

Men, visst ska man vara försiktig, och visst ska man vila och sova när man är sjuk. Det håller jag med om!

Fast...tror ni inte några varv stickning är väldigt bra för ett snabbt tillfrisknande? ;-)

6 kommentarer:

Stick-smurf sa...

Stickning är en bra medicin mot det mesta tror jag =) Krya på dig!

Anonym sa...

Krya på dig!!!!

Anonym sa...

Jo jag tror att lite stickning är bra för hälsan och tillfrisknandet. Är själv sjuk, åter igen kräksjukan, och har inte orkat ta i stickningen. Då är man risig. Men ska nog försöka framåt kvällningen idag. Jobb i morgon har jag tänkt.

Strumpstickan sa...

Absolut! ta ett till tio varv stickning per timma tror jag kan vara en lagom dosering när du är vaken och sitter upp:)

Krya på dig!

Inger sa...

Jag fick en gång i tiden en dunder tablett utskriven för mensvärk och den var jag väldigt tacksam för.Tänkte bara på vad en läkare sa en gång,att feber var kroppens sätt att läka ut infektionen.Men visst häder det att man tar febernedsättande för att orka med.Senast var vid syfestivalen för ett år sen,då gick jag på tabletter.

Anonym sa...

Jag har ju haft det härliga yrket kulturpedagog inom sjukvården och VET att all kultur är smärtstillande!

Och det verkar ju som om det har hjälpt. Du HAR ju stickat en tröja nu t ex!!