lördag, januari 05, 2008

Vånda

Ååå. Jag har stickat klart en ärm. Bara för att inse:

* Garnet jag har kvar kommer inte räcka till både en ärm till och halsringningen. Om det räcker till en ärm till har jag tur.

*Ärmen är på gränsen till för lång, iaf om den hänger ut sig något, vilken den nog gör...

*Ärmen är stickad i ännu en ny stickfasthet, eller ska jag kalla det sticklöshet, betydligt lösare än resten av tröjan. (Vådan av att lägga undan ett projekt så länge att ens handlag ändras.)

Nu står jag inför ett svårt beslut. Jag kan:

1. Knöla ner alltihop längst ner i stickkorgen igen. (Dåligt alternativ, men ändock ett alternativ.)

2a. Genast repa upp min ärm (som tagit de senaste dagarnas hela sticktid i anspråk). Sticka om ärmen i en vettigare fasthet och göra den någon cm kortare. Hålla tummarna som tusan, och hoppas att garnet räcker till en ärm till. Beställa ett nystan nytt garn att använda till halsringningen.

2b. Genast repa upp min ärm (som tagit de senaste dagarnas hela sticktid i anspråk). Sticka om ärmen i en vettigare fasthet och göra den en bra bit kortare, så att den blir en trekvartslång ärm. Hålla tummarna som tusan, och hoppas att garnet räcker till en ärm till, och till halsringningen.

3a. Låta ärmen vara. Strunta i att den är lösare stickad. Ta resterande garn och börja på en ny ärm i matchande storlek och fasthet. Hålla tummarna som tusan, och hoppas att garnet räcker till en ärm till. Beställa ett nystan nytt garn att använda till halsringningen.

3b. Låta ärmen vara. För tillfället. Bara för att det är så plågsamt att repa upp något man just blivit klar med. Ta resterande garn och göra på en ny ärm i bättre fasthet, och bara någon cm kortare. Hålla tummarna som tusan, och hoppas att garnet räcker till hela denna ärm också. Beställa ett nystan nytt garn att använda till halsringningen. SEDAN repa upp den första ärmen, och sticka om den.

3c. Låta ärmen vara. För tillfället. Bara för att det är så plågsamt att repa upp något man just blivit klar med. Ta resterande garn och göra på en ny ärm i bättre fasthet, i trekvartslängd. Hålla tummarna som tusan, och hoppas att garnet räcker till en ärm till, och till halsringningen. SEDAN repa upp den första ärmen, och sticka om den.

4. Repa upp en bit av ärmen och korta den till trekvartslängd. Strunta i att den är lösare stickad. Sticka en matchande ärm. Hålla tummarna som tusan, och hoppas att garnet räcker till en ärm till, och till halsringningen.

Just nu lutar det åt..hm..jag vet inte. HJÄLP mig innan jag väljer 1:an!

Beställa mer garn går ju, men det blir lite dyrt för ett nystan pga "minsta beställningssumma" och sådant. Det kan jag bortse ifrån, men det där med färgbad är ju känsligare.

Enklast kommer jag undan det problemet genom att helt enkelt rätta munnen efter matsäcken och göra ärmarna en bra bit kortare. Trekvartsärmar har dessutom sina fördelar, så som att man inte behöver gå runt med blöta tröjärmar bara för att man tvättat händerna eller doppat dem i sopptallriken. Men kommer det se bra ut, och funka med modellen i övrigt? Och behöver jag ändra och sticka ärmarna lite smalare då så att de sitter tightare runt armen?

Dessa svåra beslut. Denna vånda. Denna sömnlöshet (nåja, den beror mest på förkylningsrelaterade andningsproblem).

Ska nog ta ett par varv på min vante eller så, så att jag inte tappar sticklusten! (Hur GÖR de som bara har ett WIP i taget? Det måste vara fruktansvärt i sådana här situationer!)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Oj, så jobbigt! Avundas dig inte. Tur du har fler stickningar.
En snygg tröja blir det, jag tror nog att trekvartsärm skulle fungera. Tusen tack för vinsten. Drack te igår och startade en ny stickning... Härligt garn!

Anonym sa...

Jag hade repat upp eftersom jag troligtvis aldrig använt något jag inte varit helnöjd med. Ny trekvartslång ärm låter som det bästa alternativet om jag varit i din sits.

För att få lika långa ärmar brukar jag sticka båda samtidigt på rundstickor. Lägg upp som vanligt och sticka ett par varv, för över till rundsticka. Gör likadant med nästa ärm, för över till samma rundsticka. Sticka sedan fram och tillbaka som vanligt. Båda ärmarna blir då exakt lika många varv och i samma "handlag".

Pärlmudden sa...

Stackare, vilket problem! Håller med Ida, att det är tur du har fler stickningar på gång!
Jag har en lösning, som iallafall jag skulle ta till. Trekvartsärm, o så göra ett par snygga muddar att ha till om det skulle vara lite småkyligt.(tex via pulsklubben hos sticka mera)
Men du måste göra klart tröjan, den ser ut att bli jättefin!
Lycka till!
Kram Pärlmudden

Anonym sa...

Ja, det lutar nog mot trekartsärm i denna rörande historia - JA... så slipper du nog tom beställa mer garn än nöden kräver ;)
Och repa UPP hela ärmen och sticka BÅDA på EN gång... du kan sticka fram och åter om så är... eller runt, runt om ärmen tillåter - men den gör inte det va? Hm, brukar försöka sticka ärmarna på en gång själv! De är ju så hiskeligt trista, bläää... och alltid blir det någon liten udda sak här och där om man tex tittar på tvn eller läser bloggar samtidigt ;)
Må så gott... värmländskan... kramis och lycka till med den tröjan - skitsnygg ;) och det verkar vara långa ärmar på den från start om man kollar bilderna... och beställa garn till hel tröja... jag tar alltid med ett nystan extra!!! Fast stickfastheten håller, så brukar jag nästan alltid behöva någon meter eller så på ett nystan till... speciellt för ihopsyandet :( fasan av allt...

Anonym sa...

5. Var du inte inne på kortärmat häromkvällen? ;-)

Annelie sa...

Svårt beslut. Personligen tycker jag att det är jättesnyggt med trekvartsärm men eftersom jag ofta fryser då tycker jag inte att det är vidare praktiskt. Jag hade valt alternativ 3 b. Stickat ny, något kortare, ärm med bättre stickfasthet och sen repat upp den första och gjort om.

Att lägga till sidan och sen ta fatt i igen är en utopi när det gäller mig. Då blir det aldrig klart.

Tröjan är så himla söt och borde verkligen få bli färdig. Kämpa på!

Sara sa...

Sitter ärmen fast i tröjan än? Om inte, så väg först ärmen och sedan det garn du har kvar, så vet du i vart fall om garnet räcker till en hellång ärm till. Annars tror jag att trekvartsärm skulle se väldigt bra ut till den tröjan.
Om du behöver korta ärmen, men inte vill sticka om hela, så kan du klippa av garnet där du vill att ärmen ska ta slut och sticka på en ny mudd neråt.