torsdag, juli 27, 2006

Dagens bildfråga

Ursäkta bildens dåliga kvalitet, den är tagen lite hastigt och lustigt med mobilkameran. Frågan är vad den föreställer?! Mojängen är av trä och ca 10 cm lång.


Jag var nämligen och fyndade lite på second hand när damen i butiken frågade mig: "Du som kan sådant här, vad är detta för något?" Nu var det ju tyvärr så att bara för att jag visste vad en garnvinda var så visste jag inte vad detta var. Men det gör säkert NI! Så berätta nu för mig så jag jag förmedla svaret till damen i butiken.

Damens egna gissningar var för övrigt:
1. En sådant där knypplingstillbehör som man lindar garnet runt (okej, jag håller med om att det liknar det, men varför skulle det vara spetsigt?).
2. Något att göra hål i tyg med. (Hm?! Varför skulle det då finnas typ åtta stycken sådana samlade, och någon med garn kvar på sig? Och, varför av trä?)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vild gissning:
är inte det där nån slags slända?

A sa...

Knyppelspole låter väl som det mest rimliga.

Anonym sa...

men knyppelspolar ser väl inte ut sådär?

Anonym sa...

Jag tror att dessa "spolar" används när man väver flamskvävnad.
Man virar upp ullgarn i olika färger på spolar och väver på en bordsväv med ett mönster placerat under varpen. Spetsen används när garnet skall petas ner i varpen

Anonym sa...

Hej, när man förr i tiden broderade monogram och liknande på lakan så gjorde man hål med denna (du kan göra olika stora hål)och sydde fina stygn runt hålet, väldans tätt.

Pröva själv, det är faktiskt ganska kul. Då kan du t.ex. göra blommor och liknande. Därför är den så spetsig.

Jag har en i blå plast - inte lika fin som din.