söndag, juli 09, 2006

Sticknick

I kväll har jag varit på sticknick med mina stickkompisar. Det var mycket behagligt ute, lagom soligt och lagom varmt, och mycket behagliga människor att umgås med. Jag virkade klart nederkanten på linnet och funderar nu på hur jag ska göra med ärmhålskanterna, försöka kanta på något sätt eller helt enkelt låta dem vara som de är. Några varv sockstickning hann jag också med mellan prat, skratt och fika. Ilsefin hade bakat väldigt goda kakor med pepparkakssmak (recept?!) och själv vispade jag ihop något sådant här i eftermiddags:


Bruna muffins
3 ägg
1,5 dl brun farin och 1,5 dl råsocker
1 stor morot, riven
1,5 dl skrädmjöl (havremjöl, finns tex på Maxi i min stad)
1,5 dl vetemjöl
0,75 dl havrekli
1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
1 tsk kardemumma
1 dl vatten (eller 1 dl matolja, för den som vill)
1 äpple, skalat och skuret i tunna klyftor

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt resten av ingredienserna, utom vattnet. Vattnet tillsätter du lite i taget på slutet. Häll smeten i muffinsformar, tryck ner äppleklyftorna och grädda i 200 grader ca 15 min.

Som ni säker förstår går det bra att improvisera lite. Ta vilket socker du vill, eller byt ut havremjölet. Det blir annorlunda, men fortfarande gott. ;-)

3 kommentarer:

Désirée sa...

Jam jam, jättegott.
Kom hem till ett nyduschat och lagom trött barn (tog bara 2 sagor att somna)
Maken gjorde härlig getostsallad som vi ätit på balkongen.
Livet ler!

Anonym sa...

supergoda! du är vår bakardrottning!

Kattmamman sa...

De där måste jag bara baka - de var himmelskt goda. Ska beställa skrädmjöl först. De där stillade min hunger i några timmar - mmm....