söndag, juli 02, 2006

Spännande spinnande


En dag i förra veckan var vi tillsammans med ett par av sambons släktingar och besökte ett repslageri där två härliga gamla damer visade oss hur man tillverkar rep för hand. Först spann de ett garn, (ja, det heter så!) av linfibrer. En av damerna satte fast linet tvärsöver magen innanför förklädet och därifrån drog hon sedan ut linet medan hon spann garnet, och den andra kvinnan vevade på ett hjul där garnänden var fäst. Det såg så otroligt lätt ut, men samtidigt insåg jag förstås att det måste vara otroligt svårt innan man lärt sig, och känslan för hantverket sitter i händerna. På bilden ovan kan ni se hur tre garn tvinnas samman till ett rep med hjälp av en "kloss" med styrspår i.

På detta lilla repslageri sålde en av damerna också lite (handspunnet?) ullgarn, både ofärgat och växtfärgat. Där fanns tom något nystan spunnet på en blandning av ull och hundhår! Jag vet inte vad som tog åt mig, men jag köpte inget... Jag såg nog helt enkelt inget lämpligt projekt, och färgerna var kanske inte mina favoriter, men ändå?! Konstigt. Sambon var helt chockad efteråt.

En av sambons släktingar, som är en ganska ny bekantskap, visade sig vara en flitig toverska, som tovar sittunderlägg, ullsulor mm som hon säljer. Dessutom spinner hon sitt eget ullgarn! Här blev det en del garnprat och tovningsprat. Kan meddela att hon aldrig hört talas om att tova med bubbelplast ;-). Här var det i första hand handtovning som gällde. Jättetjocka, fina "filtbitar" får hon till.

Och vet ni vad - jag fick prova att spinna lite på hennes spinnrock också! Det var ursvårt. Jag höll fast ulltussen alltför krampaktigt så garnet blev liksom aldrig längre, bara mer och mer snurrat. Dessutom hade jag problem att få hjulet att snurra som det skulle. Min högerfot borde ha rört sig upp och ner för att få fart på det, men jag trampade liksom bara ner den i golvet och höll kvar den där som om det var symaskinen jag satt vid.

Ja, ni ser rätt, jag har ingen ull i mina händer. Jag bestämde mig nämligen för att avsluta detta första försök med att öva lite luftspinnande (jfr torrsim:-))...

5 kommentarer:

Mia sa...

Å vad roligt det ser ut!

Anonym sa...

Ha, coolt att du hade nåt att lära tovningsexperten!

Vi köpte ju inte garn i Heda igår heller, och då var det inte ens fel färger... ;-)

Kristina sa...

Kul att du har fått träffa en tovexpert, man måste inte köpa garn alla gånger man stöter på den. men man blir lite chockad när man inte köper nåt.

Stickorren sa...

Kul att höra att du har haft det bra och att utfallet av garnköp är varierande.

Anonym sa...

Var kan man köpa din sambos släktnings tovade ullsulor?