torsdag, juli 06, 2006

Pockettips

En kompis efterlyste tips på bra pocketböcker, så jag tänkte jag skulle göra ett försök till en lista.
Ända upp till det att jag gick i gymnasiet läste jag ganska mycket. Sedan tog det i princip stopp under flera år, under det att jag läste på universitetet och började jobba. Jag antar att jag helt enkelt inte kunde koncentrera mig, inte hade ro att läsa, att annat snurrade i huvudet så snart jag försökte sätta mig med en skönlitterär bok. De sista åren har jag till min stora glädje lyckats komma igång och läsa en del igen. Det förlösande var att jag helt släppte tanken på att jag skulle läsa något som jag "borde" läsa, något som gav något, att jag skulle minnas vad jag läst, att böckerna skulle vara av tillräcklig kvalitet osv. Och, kanske framför allt att jag bestämde mig för att det var okej att släppa en bok mitt i om jag inte gillade den. ;-)

Jag har fortfarande perioder då jag inte har ro att läsa böcker. Men när jag läser så läser jag för stundens, och min egen glädje. Minns jag något efteråt, lär jag mig något - ja, då är det en bonus! ;-) Naturligtvis är smaken väldigt olika, och om man gillar en bok eller inte tycker jag personligen ofta beror på vad man är sugen på för stunden, vilken genre det är, grad av lättsmälthet osv. Med detta sagt, ett gäng blandade karameller:

Corinne Hofmann; Den vita massajen (Läs, läs läs!)
Peter Robinsson; En ovanligt torr sommar
Inger Frimansson; De nakna kvinnornas ö (och många fler av hennes böcker)
Elisie Johansson; Glasfåglarna, Mosippan, Nancy
Donna Woolfolk Cross, Påven Johanna
Arnaldur Indridason; Kvinna i grönt
Diane Chamberlain; Susannas flykt
Johanna Nilsson; Hon går genom tavlan ut ur bilden
Johanne Hildebrandt; Freja, Idun (Serien Sagan om valhalla)
Torey Hayden; Spökflickan, Burpojken, Rävungen, Tigerungen, Solrosskogen
Anna Lytsy och Ulrika Olson; Den tusende gången
Unni Lindell; Sorgmantel
Patrick Redmond; Ögonsten, Marionetter
Karin Fossums; I princip alla hennes böcker, tex "När djävulen håller ljuset".

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, fint! En del av dem har jag redan läst, men resten ska jag definitivt kolla upp! Kanske hinner ajg med att köpa någon av dem när jag byter buss i Stockholm.

Tusen tack!

Kattmamman sa...

Spännande böcker! Jag är nyfiken på allihopa. Bra med tips inför min sommarledighet.