söndag, juli 02, 2006

Stickat på resan

Eftersom min trevlige sambo var den som framförde bilen i princip hela resan så kunde jag ägna mig åt lite bilstickning. Gjorde klart bakstycket på det bruna linnet kvällen innan vi åkte, och lade upp till framstycket i bilen. Någon gång under dag två maskade jag av detsamma. Har dock inte kommit längre, eftersom jag dels inte hade någon virknål med mig, och dels inte riktigt vet hur jag ska göra. Garnet kommer knappast räcka till att virka runt alla kanter så som det står i beskrivningen. I skrivande stund har jag dock fått tag i vitt bandgarn av samma typ, och planerar att använda detta till kantning om så behövs, och annars till att virka på någon typ av kant nedtill så att linnet blir lite längre. Men, nu undrar jag: Visst bör jag tvätta de bruna delarna innan jag virkar på det vita garnet?

Är inte jättepå med linnet känner jag, eftersom jag inte gillar när det inte blir som jag har tänkt, och eftersom jag då har svårt att fatta beslut om hur jag ska göra. Nåja. Efter att framstycket avmaskats så kunde jag ju lägga upp för en ny stickning.



Som ni nog ser var det dags för nästa sockförsök! Jag är lika stolt över nystanet som över röret. Lyckades förvandla en härva till ett nystan där garnet dras från mitten. Fantastiskt! (Att jag tog omvägen över att trassla in både mig själv och min skrivbordsstol i garnet innan sambon ställde upp som garnvinda är en annan sak.) Tillbaka till själva sockstickningen. Denna gång ville jag verkligen inte att sockorna skulle bli för små för min relativt storfotade mottagare, så jag läste säkert åtta olika beskrivningar och kom fram till att 60 maskor är det största som rekommenderas någonstans- oavsett garn!? Alltså stickade jag på 60 maskor, testade lite olika stickstorlekar, och kände mig tillfreds med den ganska gigantiska socka som växte fram. I fredags tog jag "time-out" från det sociala livet några timmar och stickade lite, ensam med mig själv och mina tankar. Kände mig väldigt tillfreds även med detta! ;-)


Idag på hemvägen hann jag nästan klart socka nr ett, ska bara dra ihop de sista maskorna framme i tån och fästa garnet. Sedan är det bara socka nr två kvar innan det är ett FO!

Har faktiskt lyckats köpa lite garn och se lite andra intressanta saker under veckan, men jag tror jag får lov att blogga lite i taget.

2 kommentarer:

Désirée sa...

Men du, hemma hos mig finns både garnvinda och nystmaskin till din förfogan!

Kattmamman sa...

Mmm, semesterstickning är fint!