fredag, juli 21, 2006

Grönt garn


Det blev lite alpaca inhandlad idag. Tycker du att det ser mycket ut? Det är det inte. Det är bara tio nystan. Pyttelite om man jämför med Stickorrens skörd. Jag ertappade minsann henne i LYS:en med en hel bärkasse full med alpaca i olika färger! Fast, hon såg inte det minsta skyldig ut, utan tvärtom ganska nöjd. Helt rätt!
För er som inte vet, så kommer alltså priset snart gå upp med ca 10:- per nystan, så det gäller att bunkra lite. Dock visste jag inte riktigt till vad jag behövde bunkra, så jag stod där i butiken och klämde lite på nystan i olika färger och sa till damen som arbetar där:
- Jag vet inte riktigt vad jag ska ha det till, bara.
- Du kan ju alltid sticka ett par fingervantar, sa hon, och log.
- Ja, sa jag, innan jag insåg att jag stod där och ljög. Ändrade mig och sa:
- Nej, det kan jag faktiskt inte. Jag har knappt kommit till tumvantar ännu.
Damen såg lite förvånad ut, och gav mig inga fler förslag på lämpliga alpacaprojekt.

När jag gick därifrån en stund senare insåg jag att jag inte ens kommit till tumvantar. Mina turkosa rör har ju inga tummar, bara tum-hål. Ajaj, vad jag försöker luras. Illa.

Idag har det inte blivit något stickat ännu. Har varit och handlat ingredienser till ett riktigt långkok - Matlis prisbelönta chili. Sedan gjordes detta långkok (om än med vissa modifikationer vad gäller mängden chilipulver. Jag är en chilimes.). Kunde ju ha stickat under tiden, men istället fixade jag med annat hemma, och läste lite i nya Simply knitting. När chilin kokat klart
åt vi: Mums mums! Kanhända hade jag klarat lite mer chilihetta än jag trodde, så det får bli fler försök, och då ska jag se till att få tag i jalapenos också!

Nu är jag väldigt mätt och belåten. Men stickar gör jag inte. Jag dricker kaffe och har fastnat i spelet Zookeeper. Fånigt beroendeframkallande!

3 kommentarer:

A sa...

Haha, jag sa ju att du skulle ta i mer chilipulver! Själv bakar jag bröd. Jag ska INTE mer än testa spelet. Jag vet hur jag fastnar. Det är samma som du visade mig i mobilen, va?

Anonym sa...

Suck... jag hittar inget särskilt i Sockenwolleland... din hög ser ju LJUVLIG ut. Tumvantar är väl nästa utmaning? Och lite diamanter?

Vi ses! Min internetpeng tar slut nu!
*poff*

Kattmamman sa...

Suck, ni frestar mig med alla alpackagarn - frågan är bara om jag får falla för frestelsen. Kanske när vi åker till Göteborg. har fått många tips om fina garnaffärer där.