tisdag, juli 25, 2006

Hemma

Just nu är jag inte hemma, vilket beror på att jag är hemma ett par dagar. Det är konstigt det där. När jag befinner mig i vår lägenhet, dvs i mitt eget hem, och pratar om mina föräldrars hem, då kallar jag huset där jag växte upp för "hemma". När jag ska åka dit säger jag alltså att "Jag ska åka hem." När jag istället är hemma hos mina föräldrar och ska åka tillbaka till min egen bostadsort säger jag likväl "Nu ska jag åka hem". Alltså är jag borta nu, men hemma. Ja, ni förstår nog.

Efter svalkande bad och melonätning (naturligtvis!) så följde tålmodiga mamma med mig på en liten shoppingtur idag.


Tänka sig, jag hittade lite alpaca. Det ska användas till ett litet zigzagigt testprojekt jag vill göra. Jag köpte också lite Struktur från Järbo, med 25% rabatt. Är ännu ganska osäker på om jag kommer gilla det. Är lite rädd att garnet kommer ge ett för spräckligt resultat när det är uppstickat, men det kan ju hända att det blir jättesnyggt också. Lite pärlor och en bit lapptäckstyg har jag också handlat.

Ett garn som jag iaf helt säkert inte gillar har jag också köpt. Otroligt gnisslig knallrosa akryl.

Virknålen jag skaffade till är iaf väldigt guldglittrig och tjusig. Jag ska försöka ge mig på att virka en sjal i samma modell som de som A producerat på löpande band. Jag lyckades virka 5 lm och 1 sm innan jag fastnade på instruktionen "virka 2 st tills". Är inte säker på vad som menas. Vaddå två stolpar tillsammans? (Efter att ha studerat mönstet lite noggrannare tror jag att det är meningen att man ska låta bli att dra igenom första stolpens sista omslag, virka andra stolpen och då dra det sista omslaget genom alla öglorna på nålen. Ska testa i morgon, men ev. andra förslag är välkomna.) Om någon undrar: Sjalen är inte till mig. Varför i hela världen skulle jag vilja ha en knallrosa akrylsjal?

I en garderob rotade förresten mamma fram en av de akrylsjalar som hela kvinnliga sidan av min släkt knallade omkring i någon gång när jag var liten, och virkade sjalar senast var på modet. Den såg inte ut som jag mindes den. Undrar om detta är en annan sjal än den jag hade, eller om jag helt enkelt tyckte att alla virkade sjalar var likadana på den tiden.

3 kommentarer:

A sa...

Yes, din förklaring av 2 st tillsammans låter ungefär som hur jag försökte förklara det för dig så det är nog rätt. Kolla på bubble-tekniken i Happy Hooker och låt dig inspireras (fast den är 3 st tillsammans).

Kristina sa...

Fick nästan en chock över det rosa akrylgarnet. Hjälp vilken färg. Trodde ett tag att värmen stigit dig till huvudet, men efter att ha läst bloggen är jag betydligt lugnare, tror jag. Trevlig vistelse "hemhemma" som jag kallar mitt föräldrarhem för.

Anonym sa...

Hmmm, mamma undrar ofta om vi ska vara "hemam i jul" eller så, och då menar hon om vi ska vara med dem!!!

Iaf, såg din fråga om kaffeost. Det är ost som tärnas och stoppas i kaffet. blir mjuk-segt och gnissligt. Du får smaka innan sista biten äts upp! Eller, jag ska ju snart uppåt och kan hamstra på mej några nya bitar. ;-)