fredag, juli 07, 2006

Varmt varmt varmt

Du milde tid vad varmt det är! Som tur är har vi skaffat en fäkt som blåser sköna fläktar över mig där jag sitter.

Det har inte blivit så mycket stickat sedan sist. Jag har stickat lite socka, bla hemma hos K härom dagen, men igår kväll upptäckte jag att jag missat av avsluta skaftet med 10 varv slätstickning som jag gjort på socka nr ett, och istället gått direkt på hälen. Tråkigt nog hade jag nästan avslutat en riktigt fin häl när jag insåg min miss. Övervägde att låta det vara och beställa garn till två sockor till, en med slätstickning på och en utan :-) Repade dock upp istället. Tänk så mycket hälsticking jag får öva!
Jag har också försökt virka halskanten på linnet, och är ganska irriterad på att det inte blev alls särskilt fint. Testade på flera sätt, men det blev inte bra hur jag än gjorde. Nu ska ni förstås veta att jag inte precis är någon fena på virkning, men jag tror grundproblemet var att avmaskningsmaskorna inte var så jämna. Eftersom kantmaskorna för urringningen liksom måste luta så blev de för långa.

Nu efteråt har jag dock läst i min ultimata stickningsbok och sett ett knep för att minska det problemet. Hoppas bara jag minns att jag ska slå upp det nästa gång jag ska avmaska för en urringning.

I vårt hem är det fortfarande ganska rörigt. Vi har inte fått ordning på vardagsrummet ännu, alla nya möbler har inte kommit så vi kan inte göra oss av med allt gammalt, men samtidigt vill vi få ut det gamla för att ha plats för det nya. Mycket svårt dilemma. Kan ni förresten gissa hur mycket golvyta innehållet i en Billyhylla kan ta upp? Rätt svar är: Otroligt mycket större utrymme än en Billybokhylla, i princip ett halvt rum! Nåja. Jag är ganska glad just nu ändå. Tills alldeles nyss stod det två stora tresitssoffor i vardagsrummet, men nu har den ena (den gamla som tur är!) blivit ivägburen en en tacksam kille och hans svärfar. Åh, så mycket plats vi fick igen! Sköönt!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, jag åkte till MAXI för att få lite svalka. Men det gick över. ;-)

Igår brann vår fläkt upp. :-(((

I morgon åker vi båt. DET MÅSTE va svalt till sjöss, eller hur?

Anonym sa...

På sjön svalkar och fläktar det, såpass att man inte märker när man bränt kroppen till en liten kolbit förrän efteråt. Då märker man det desto mer...