onsdag, oktober 04, 2006

Mönster

Idag var det stickcafé igen. Det var lika trevligt som alltid, och jag stickande nästan rätt hela tiden. Har fortsatt stickandet hemma i soffan och tro det eller ej, men nu närmar sig den rafflande sock-upplösningen, dvs att minska för tån, och därefter ägna sista varven åt att oroligt undra "Blir den lagom lång??"

Mönstret till sockskaftet har jag hittat på den här sidan.
Har inte hittat någon annan källa, så jag vågar mig på att publicera en svensk översättning också, för att min moster och andra som kanske helst läser stickbeskrivningar på svenska också ska förstå att mönstret är betydligt enklare än det ser ut.

Så här gör man:

I grunden är det vanlig resårstickning om 2rm, 2am.
På varv 1 gör man ett omslag innan de räta maskorna, och därefter stickar man ihop de två räta maskorna, stickar de två aviga och fortsätter så varvet runt.
Varv 2 och 3 är vanlig resårstickning.
På varv 4 stickar man ihop de räta maskorna (gärna med metoden "lyft två maskor som om de skulle stickats rätt, och sticka därefter ihop dem") och gör därefter ett omslag innan de två aviga maskorna stickas, och fortsätter så varvet runt.
Varv 5 och 6 är vanlig resårsticking.

Alltså:
1. *Omsl, 2rm tills, 2am* rep *-*
2. *2rm, 2 am* rep*-*
3. *2rm, 2 am* rep*-*
4. *2rm tills, omsl, 2am* rep *-*
5. *2rm, 2 am* rep*-*
6. *2rm, 2 am* rep*-*


Jag stickar med tunt sockgarn från Qualitas med stickor 2,5 och för mig blev det lagom att lägga upp 72 maskor. Resten av sockan knåpar jag ihop med hjälp av olika sockbeskrivningar, tex den här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det där verkar ju inte så svårt. Kanske är det tom jättelätt? All respekt för sockestickare!

amöban blev klar! Jag hade tänkt gå å sova när jag kom på att jag startat en vittvätt... så jag väntade ut den och stickade klart.

Anonym sa...

Bra att du visade mönstret på sockan. Nu måste jag provsticka. Moster